Slik takler du den nye jobbhverdagen

Dato: 22 Okt 2021

3 av 4 ansatte vil gjerne jobbe fra hjemmekontor gjennomsnittlig to dager i uken, ifølge en fersk kartlegging. Her er fire trinn som kan gjøre at bedriften lykkes.

Kontorhverdagen kommer til å se veldig annerledes ut fremover, mener Kinnarps, som har spurt 8000 personer i Norge og Sverige om hvordan de ser for seg jobbhverdagen sin etter pandemien.

Kartleggingen ble gjort med Kinnarps INSIGHT web-survey, et verktøy i deres unike Next Office-konsept. Dette er et konsept som passer for alle typer bedrifter.

Vi vil fortsatt ha hjemmekontor
Webanalysen viser at vi ikke vil gi fra oss muligheten til hjemmekontor, selv om vi nå kan returnere til kontorlandskapet.

– 77 prosent av de 8000 personene vi spurte svarte at de gjerne vil jobbe hjemmefra gjennomsnittlig to dager i uken. Før pandemien var denne andelen på 5 prosent – én dag i måneden. Kontrasten er stor, sier Kenneth Tveito, Next Office arbeidsplass-strateg hos Kinnarps.

  • Kinnarps har utviklet et eget konsept – Next Office – for å hjelpe bedrifter med å lage gode arbeidsplassløsninger.
  • Det å skape et innovativt og effektivt kontor er ikke bare et innredningsprosjekt, men også et forandringsprosjekt.
  • Kontorlokalene skal være tilpasset menneskene som jobber der, samtidig som de gjenspeiler bedriftens visjoner.
  • Det er viktig å ha en god felles forståelse både i ledelsen og blant de ansatte for hva bedriften vil med det nye kontorlokalet.

Hvordan tilrettelegge for den nye normalen?
Tidligere handlet kontortrendene gjerne om fysiske rom, som åpent landskap eller cellekontor. Etter hvert kom begreper som «free seating» og «aktivitetsbaserte» kontorlokaler.

I dag handler det ikke lenger om det perfekte kontoret, men heller om ditt og mitt perfekte kontor.

– Det viktigste er å lage et jobbmiljø som er tilpasset for din unike organisasjon slik den er akkurat nå – med fokus på de ansatte, arbeidsoppgavene og visjonene. God kartlegging og analyse er nøkkelen til suksess, sier Tveito.

  • Kinnarps er en familieeid bedrift som ble grunnlagt i 1942 av Jarl og Evy Andersson.
  • I dag er Kinnarps en av Europas største leverandører av arbeidsplassløsninger. Selskapet har salgsavdelinger i ca. 40 land med 200 salgspunkter.
  • De tilbyr komplette løsninger for alle typer arbeidsmiljøer. Høy kvalitet og lav miljøpåvirkning kjennetegner hele kjeden – fra råmaterialer til ferdige løsninger for arbeidsområdet.
  • Ca. 1970 personer jobber for konsernet. 150 i Norge + forhandlere

– Det handler om mye mer enn innredningen
Om bedriften vil skaffe nye lokaler, øke eller minske arealene, kjøpe inn nye møbler og tilby hjemmekontor i større grad enn tidligere, så handler den nye kontorhverdagen minst like mye om forandringsprosessen som innredningsprosjektet, påpeker Tveito.

Kontorlokalene skal være tilpasset menneskene som jobber der, samtidig som de gjenspeiler bedriftens visjoner. Det er viktig å finne ut hva kontoret skal være og hvilken funksjon det skal ha.

Kinnarps har mange verktøy og analyser som kan bidra til å finne den løsningen som passer best for deg.