fischer vinner den tyske bærekraftprisen

Dato: 27 Nov 2019

fischer Group of Companies har vunnet Europas største og viktigste bærekraftspris. Selskapet vant den tyske bærekraftsprisen i kategorien “store bedrifter”. Bedriftseier Prof. Klaus Fischer takket ja til prisen som ble gitt av den tyske stiftelsen Sustainability Award 22. november 2019 i Düsseldorf.
“Denne prisen er veldig spesiell for selskapet vårt”, sier Prof. Klaus Fischer. “Jeg vil gratulere alle våre medarbeidere og tilegne denne prisen til dem. Tross alt bidro de alle til denne suksessen med det daglige arbeidet”.

Den tolvte utgaven av den tyske bærekraftsprisen hedret selskaper som kombinerer økonomisk suksess med samfunnsansvar og miljøvern på en forbilledlig måte. Juryen valgte selskapet på grunn av fischer's helhetlige tilnærming til solid forankring av bærekraft i selskapets strategi. fischer fikk også ytterligere anerkjennelse for et mangfoldig utvalg av sine aktiviteter, inkludert forankringene og mørtlene i fischer greenline-serien, som er laget av minst 50 prosent biobaserte materialer, og som ble anerkjent for å være eksemplariske. Selskapet sparer også alle sine CO2-utslipp som genereres gjennom energiprosessen, og bruker i stedet grønn kraft laget av 100 prosent fornybar energi. Arbeidet med fischer`s bærekraftteam ble også berømmet for å utvikle bærekraftskompasset med tilsvarende overvåkningssystematikk. I det foregående året hadde fischer allerede kommet seg til finalen for den ettertraktede prisen og ble berømmet for sin helhetlige tilnærming til bærekraft.

"Bærekraft har vært en viktig del av strategien vår i mange år", uttaler prof. Fischer. Ved å bruke kontinuerlig forbedringsprosess (CIP) hjelper de ansatte til å unngå avfall daglig, og gir dermed et betydelig bidrag til fischer Group of Companies`s bærekraft. “Bare de selskapene som handler bærekraftig, kan forme fremtiden”. Derfor brukes også begrepet "fremtidsrettet" ofte i dag i stedet for "bærekraftig".

Den tyske bærekraftsprisen anerkjenner fischer`s altomfattende aktiviteter i alle selskapsdivisjoner. Følgende tre prosjekter er eksempler på fischer`s prisbelønte bærekraft:

  Etter innføring av et transportanlegg i Global Distribution Center i selskapets hovedkvarter, har etterspørselen etter energi holdt seg konstant på 20 prosent - med en økning i produksjonen. De resulterende arbeidsstasjonene er ergonomiske og støyutslipp er lave.

  Pakker er nå limt sammen på pallstasjonen i stedet for å pakkes inn i plastfolie. Dette sparer 33,6 tonn plast per år, samtidig som CO2-utslippene reduseres med 177 tonn per år.

  Selskapet renser også brukt olje for å resirkulere den. Dette resulterer i mindre spillolje, som er spesielt miljøvennlig. Selskapet har spart 23 prosent i årlige kostnader siden innføringen av renseprosedyren.

Implementerte bærekraftsprodukter vises på forskjellige stasjoner langs fischer`s såkalte Blue Path. Fargen blå symboliserer himmelen, jorden og verdenshavene. Målet med stasjonene er å øke og utvide bærekraftsbevisstheten.

 

fischer Group of Companies`s prisen er resultatet av en evaluering i flere trinn. Et uavhengig ekspertpanel ledet av prof. Günther Bachmann, generalsekretær for det tyske rådet for bærekraftig utvikling, bestemte vinnerne av den ettertraktede prisen. Den tyske bærekraftsprisen er den nasjonale tyske prisen for fremragende bærekraftsprestasjoner innen økonomi, kommuner og forskning. Med fem konkurranser, over 800 søkere og 2000 gjester, er prisen den største i sitt slag i Europa. Prisen deles ut av den tyske stiftelsen Sustainability Award e.V. i samarbeid med den tyske forbundsregjeringen, sentrale kommunale organisasjoner, bransjeforeninger, sivile samfunnsorganisasjoner og forskningsfasiliteter.