10 grunner til å digitalisere ditt bygg- og anleggsselskap

Dato: 15 Mar 2023

Å effektivisere prosjektene gjennom digitalisering gjør den daglige driften smidigere i tillegg til at det gir bedre nattesøvn for de involverte.

Bygg- og anleggsselskaper med mange maskiner og mye utstyr drar særlig nytte av effektiv og nøyaktig dokumentasjon, og nå som vi er på vei inn i en økonomisk krise er det desto viktigere å effektivisere de tungvinte prosessene og få bedre oversikt.

Her er 10 grunner til at det er viktig å ta grep akkurat nå:
 

  1. Unngå kostbare feil:

    Gjennom å bruke digitale verktøy for å håndtere befaringer vil du alltid ha bedre forutsetninger for å plukke opp feil og oppgaver som må løses, i tillegg til at du øker sannsynligheten for at problemet blir løst. Ved å plotte inn avvik og problemer i et system, vil du alltid kunne følge med på at oppgavene blir løst fortløpende og du kan følge opp punktet til det blir løst.


     
  2. Øk sikkerheten gjennom digitale kontroller

    Ved å digitalisere befaringer er det større sannsynlighet for at dere oppdager feil og får rettet problemene, før de får store konsekvenser - både helsemessige utfordringer, men også knyttet til det økonomiske.

     
  3. Unngå unødvendige reiser til og fra kontoret

    Unødvendige reiser ut til prosjekter eller kontoret, som følge av manglende digital oversikt er ikke bare kostbart med drivstoff, men også i tiden det tar fokus vekk fra andre oppgaver som også må gjøres. Ved å bruke riktige digitale verktøy får man langt bedre oversikt og kontroll uansett hvor man befinner seg.

     
  4. Bli kvitt penn og papir

    Å bruke gode digitale verktøy gir deg bedre oversikt og kontroll, og minimerer sannsynligheten for å gjøre kostbare feil, som også krever ekstraarbeid. Ved å bruke en digital plattform som “gjør jobben for deg”, bruker du langt mindre tid på enkle arbeidsoppgaver som spiser av tiden din.

     
  5. Samle økonomi på ett sted

    Slutt å hoppe mellom programmer, skanne gamle håndskrevne dokumenter og se etter fakturaer i gamle mapper. Gjør alle innkjøp i henhold til innkjøpsplanen, planlegge og presentere budsjett, eller utfør leverandørbestilling, send kontrakter og gjør leverandørevalueringer på ett og samme sted.

     
  6. Tilby betalingsplaner med et klikk

    Bruk våre eksisterende maler for betalingsplaner, eller lag egne skreddersydde betalingsplaner. Med få tastetrykk kan du sende faktura og legge opp betalingsløp - akkurat som du ville gjort i en butikk.

     
  7. Spar tid med digitale timelister

    Bli mer effektiv med smarte digitale timelister. Dette gjør det enkelt å rapportere inn hvor mye tid du har brukt gjennom arbeidsdagen. Tidsbruken sendes direkte til lønnssystemet, men registreres også som en kostnad i prosjektet i sanntid.

     
  8. Kommuniser enklere

    Når alt er digitalisert og alle de ansatte er utstyrt med en mobiltelefon, kan all kommunikasjon skje raskt og direkte. Tidsrapportering, planlegging og den interne kommunikasjonen med bilder og dokumenter fra bygget gjør det enklere for alle. Ikke bare for HR-avdelingen, men også for alle som jobber med prosjektet, både underveis i arbeidsprosessen og i etterkant.

     
  9. Loggfør arbeidsprosessen smidigere

    Med digitale verktøy har alle de involverte mulighet til å se alt knyttet til konstruksjonen: befaringsrapporter, plantegninger.

     
  10. Bruk digitale sjekklister

    For å øke produktiviteten er det genialt å bruke digitale sjekklister for å strømlinjeforme protokoller og retningslinjer. Bruk eksisterende maler eller lag helt egne, som er tilgjengelig for alle i selskapet.
     

Er du interessert i effektivisere ditt selskap?
Få en gratis og uforpliktende demonstrasjon av Next ved å trykke her.

Les mer om hvordan du bør navigere nå som vi er på vei inn i en økonomisk krise ved å trykke her.