Ny daglig leder på plass i fischer Norge AS

Dato: 23 Jan 2023

Morten Bredesen har nylig tiltrådt som ny Managing Director i fischer Norge, og har klare ambisjoner om å ekspandere både omsetning, markedsandeler og antall artikler på det norske markedet.

Morten Bredesen har ambisiøse mål som ny Managing Director i fischer Norge.

Med over 30 års erfaring fra byggevarebransjen, er Morten Bredesen klar for å løfte fischer Norge til et nytt nivå som ny Managing Director. Målet er at fischer skal komme på pallen innen festemidler og ta en tydelig posisjon på markedet. Da gjelder en sterk salgskultur med nærhet til markedet.

Morten Bredesen er en kjent skikkelse i bransjen, og har jobbet med norsk og nordisk byggevarehandel i over 30 år. Han har vært med på utviklingen av festemidler, der spiker og skruer har gått fra å være noe som stod på hylla, til å bli en viktig kategori som vi kan noe om.

Som nylig tiltrådt Managing Director, skal Bredesen lede fischer Norge i en tid med usikkerhet og nedgang. Det lar han ikke stoppe planene om vekst.

– Vi beveger oss i en nervøs bransje, men desto viktigere er det å ta en posisjon i markedet med et ønske om å skape vekst. fischer er et veldig spennende europeisk selskap med en produktportefølje som er helt eksepsjonell. Med egen produksjon i Europa har vi mulighet til å eie hele prosessen, fra tanke til ferdig produkt. Vi har derfor et utrolig stort potensiale på det norske markedet, forteller Bredesen.  

Tilføre en sterk salgskultur
Bredesen har klare ambisjoner om å ekspandere både omsetning, markedsandeler og antall artikler på det norske markedet.

– Jeg ønsker å jobbe for en kontrollert vekst, men målet er å komme opp på pallen innen festemidler i Norge. Da handler det om å være tydelig overfor ansatte, kunder og markedet om hva vi kan tilby og ta vare på det som fungerer.

For å oppnå disse målene, mener Bredesen det handler om å tilføre en sterk salgskultur.

– fischer har over 16500 forskjellige artikler, med god kvalitet og innovative egenskaper. Men det handler likeså mye om å gi kunden en grunn til å kjøpe produktet, og det er her salgskulturen kommer inn. «Give me a reason to buy» er det jeg pleier å si, og det skal vi jobbe med.

Utover sin sterke salgsvisjon, beskriver Bredesen seg selv som en god lagspiller med en nysgjerrighet for sine ansatte og kunder.

– Det handler om å få laget til å fungere sammen og være samstemte om hva vi ønsker å oppnå. I en verden hvor mye er likt, så er det menneskene som kan utgjøre forskjellen. Det blir også veldig viktig å være ute hos kundene og i markedet. Det er der de riktige avgjørelsene blir tatt.

Nordisk oppskalering
Etter fischer sin oppskaleringsstrategi som startet i 2017, har selskapet vært organisert på nordisk nivå. Bredesen mener dette er fremtiden og nøkkelen til suksess.

– Virkeligheten er nordisk, der de store entreprenørene og forhandlerne er nordiske. Med denne organiseringen kan vi dele høy teknisk kompetanse og erfaring på tvers av markedene, og lære av hverandre, forteller Bredesen.

Niels Kold Nielsen, Managing Director for fischer Nordic, har stor tro på at Morten vil spille en sentral rolle i det nordiske samarbeidet.

– For å løfte vår vekststrategi på det norske markedet, ønsker vi en bransjemann med sterke relasjoner. Morten har mange år bak seg i denne bransjen og et fantastisk nettverk. Han kjenner markedet og kan derfor skape verdier fra dag én, sier Nielsen.

Han avslutter:

– Morten forstår fischer-konseptet, hva vår brede produktportefølje kan gjøre og han er enormt ambisiøs. Han vil derfor være en sentral figur i vårt nordiske set-up og blir avgjørende for at vi skal nå våre ambisiøse vekstplaner.


Niels Kold Nielsen, Managing Director for fischer Nordic, har stor tro på at Morten vil spille en sentral rolle i det nordiske samarbeidet.