Har du kontroll?

Dato: 8 Jan 2019

Har du en oversikt over hvem som er i bygningen? Hvem som har tilgang hvor og når? Hva er viktig for din bedrift å skjerme i dag? Hva er det om tre, fem og syv år? Har du gjort en risikovurdering og funnet hvilke tiltak du må gjøre for å utbedre adgangskontrollen-/ -sikkerheten? Hva kan skje hvis du ikke gjøre det?

  • Kan en person ta seg inn en dør som på grunn av treghet i dørpumpe sto åpen forholdsvis lenge etter at en person med legitim tilgang hadde gått inn?
  • Eller så hadde vedkommende mye å bære på, og fikk hjelp av en ansatt til å åpne døren for seg.
  • Hva hvis vedkommende gjemmer seg på et toalett inntil alle ansatte har gått hjem for dagen, og dermed sto fritt til å koble fordekte digitale enheter til virksomhetens nettverk?
  • Har du tenkt på branntrappen på utsiden som gjør at man kan komme opp på taket der det er mange fysiske tilkoblingsmuligheter og liten sannsynlighet for at kompromittering kunne bli oppdaget?
  • Hva hvis en møtedeltager kommer for tidlig til et møte for så å bli vist inn i møterommet. Et møterom har fysiske tilkoblingsmuligheter som kan bli utnyttet til å «kompromittere» virksomheten.

En god og effektiv adgangssikkerhet er ikke så enkelt som man tror. Det er viktig at det fungerer så problemfritt som mulig, at det ikke føles som et hinder for de ansatte, at den ivaretar den sikkerheten som er påkrevd og ønsket, og at den blir en naturlig del av interiøret.

Noen huskeregler:

  1. Hva er det av verdi hos bedriften som er sensitivt? Lag en verdi-, sårbarhet-og risikoanalyse.
  2. Hva er bygningens, sonens eller rommets funksjon(er). Ta kontakt med brukere eller brukerrepresentanter for å avdekke alle behov og mulige bruksområder. Tenk på funksjonen av rommet før utstyret i det.
  3. Ranger de ulike funksjonene/bruksområdene etter viktighet for de aktuelle brukergruppene.
  4. Kontakt en profesjonell sikkerhetsleverandør, som tilbyr et bredt utvalg av løsninger som tilfredsstiller de ulike sikkerhetskravene som er forventet eller påkrevd.
  5. Presenter løsningene for brukerne/brukerrepresentantene for å sikre at alle behov er fanget opp.



Last ned vår guide som beskriver mulighetene man har for å håndtere forskjellig adgang for ansatte og besøkende, om det er fra resepsjonen eller forskjellige soner i bygningen. Eller kontakt sikkerhetsrådgiver Lars Jacobsen hos Gunnebo på telefon 40 21 88 09, lars.jacobsen@gunnebo.com

Last ned 3D-konfiguratoren på www.speedstile.com for å lage din egen adgangskontroll.


FÅ NYHETER OM MATERIALE OG PRODUKTER - RETT I INNBOKSEN

Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til.
Les mer...

OK, jeg forstår